نصاب

پارکت بهتر است یا سرامیک؟

املاک

۲۳ فروردین ۱۳۹۸ 430 بازدید
نصاب

پارکت بهتر است یا سرامیک؟

Rate this post

انتخاب پارکت یا سرامیک به عنوان کف‌پوش ساختمان، یک سوال جدی برای تمام سازندگان یا خریداران خانه، مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری و غیره است. پارکت و سرامیک هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و این موارد مثبت و منفی با توجه به کاربری ساختمان و نوع استفاده ساکنین آن (منزل شخصی، اداری، تجاری، کارگاهی و …) تعریف می‌شود.

در ادامه به معرفی برخی از مزایا و معایب پارکت و سرامیک در کف ساختمان می پردازیم. در نهایت یک جمع بندی برای پاسخ به سوال “سرامیک بهتر است یا پارکت؟”  ارائه می دهیم.

( لازم به ذکر است که  کف پوش های متنوعی در بازار اعم از pvc , کف پوش های سه بعدی و سایر انواع کف پوش ها موجود است و ما در این مقاله صرفا به کف پوش پارکت و سرامیک اشاره میکنیم .)

مزایای پارکت :

منظور ما از پارکت، پارکت لمینت می‌باشد که نوعی پوشش کف با یک لایه از جنس ملامینه روی آن هست. برای اجرای پارکت کف، ابتدا فوم یا یک لایه محافظ روی کف ساختمان گذاشته می‌شود. سپس قطعات پارکت مانند پازل با شیارهایی که به صورت نر و ماده دارد (که به آن کلیک گفته میشود) به هم قفل می‌گردند.

مزیت اصلی پارکت در ظاهر زیبا و همچنین سهولت نصب و جمع کردن آن در کف خانه در مقایسه با سایر روش های کف سازی مانند سرامیک هست. مزیت دیگر پارکت در عایق حرارت و تا حدی عایق صدا بودن آن است.

جنس پارکت به دلیل ترکیبات چوب فشرده (HDF)، تا حد زیادی عایق حرارت بوده و استفاده از فوم (به ویژه فوم‌های عایق صدا) در زیر پارکت باعث ایجاد عایق صوتی در کف طبقات ساختمان می شود. به همین علت، هنگام راه رفتن روی پارکت، حالت گرما و نرم بودن کف را حس می‌کنیم.

معایب پارکت :

از معایب پارکت نسبت به سرامیک، مقاوم نبودن در برابر آب و نفوذ رطوبت و کثیفی در بین شیارهای آن است. برای جلوگیری از این مشکل، پارکت نیاز به مراقبت بیشتر (شامل تمیزکاری مداوم خاک، کثیفی و رطوبت و همچنین واکس زدن) دارد.

از دیگر معایب پارکت می توان به ایجاد سر و صدا موقع راه‌رفتن (البته در مواردی که از فوم سایلنت استفاده نمی‌شود) و مقاومت کم تر در برابر خش افتادن نسبت به سرامیک، اشاره کرد.

مزایای سرامیک :

سرامیک نوعی کفپوش متداول تشکیل شده از ترکیبات کانی‌های خاک رس است که لعاب سطحی هموار داشته و در انوع طرح ها، رنگ‌ها و اندازه‌ها در بازار موجود می‌باشد.

از مزایای سرامیک نسبت به پارکت می‌توان به تنوع قیمتی مناسب، مقاومت در برابر آب و مواد شیمایی، گرد و خاک و رطوبت، غیر قابل اشتعال بودن، مقاومت در برابر نور خورشید و اشعه های مضر اشاره کرد.

سرامیک با دوغاب سیمان و چسب خمیری مخصوص در کف قرار گرفته و سیستم گرمایش از کف به راحتی در زیر سرامیک اجرا می‌شود. سرامیک همچنین به دلیل عدم نفوذ آب و خاک بین شیارها، قابلیت شستشوی راحت داشته و هزینه پایین‌تر نگهداری در مقایسه با پارکت دارد.

معایب سرامیک :

سرامیک معایبی نیز در مقایسه با پارکت دارد مانند لغزنده بودن سطح آن و احتمال لیز خوردن هنگام راه رفتن روی سرامیک، شکننده بودن و داشتن پرتی زیاد موقع نصب، سخت تر بودن کف سازی و نصب سرامیک نسبت به پارکت و نیز تشخیص سخت جنس نامرغوب داخل بازار .

سرامیک عایق حرارت و صدا نیست به همین دلیل نسبت به پارکت سرد تر هست که در زمستان می‌تواند باعث حس ناخوشایند زمان راه رفتن روی سرامیک شود. البته اجرای سیستم گرمایش از کف می تواند این مشکل سرد بودن کف سرامیک را حل سازد.

پارکت یا سرامیک؟ کدام یک برای کف بهتر است؟

زمان انتخاب بین سرامیک و پارکت باید به این توجه داشت که برای چه محیطی کفپوش میخواهیم وکدام ویژگی‌ها مهم‌تر است. مثلا پارکت زیبایی خاص خودش را دارد و در کنار آن نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سرامیک می خواهد. همچنین میزان رفت و آمد روی سطح و رطوبت محیطی که کفپوش قرار است استفاده شود بسیار مهم است. توصیه می‌شود برای محیط هایی که میزان تردد بالا داشته و نیاز به تمیزکاری مداوم و آب‌ریزی دارند، از سرامیک استفاده شود.

هزینه اولیه و نگهداری هم یکی از اصلی ترین معیارهای انتخاب می باشد که باید توجه گردد. به طور کلی هزینه خرید و نگهداری پارکت بالاتر از سرامیک هست اما در مقیاس اجرای لوکس، سرامیک های طرح سنگ با تنوع ظاهری و نیز قیمت‌های بالاتر از پارکت نیز وجود دارد.

به طور کلی آشنایی با انواع کفپوش ها ی دیگر نیز به شما در انتخاب بهتر کمک می کند .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Be the first to write a review

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *