نصاب
نصاب

نحوه عیب یابی و تعمیر برد در برقی دورژانس

برد در برقی مجموعه ای مدارات و آی سی های مختلف است که وظیفه کنترل و هدایت درب پارکینگ را بر عهده دارد. این برد فرمان ارسالی از سوی ریموت کنترل را دریافت کرده و آن را به موتور الکتریکی و جک ها منتقل می کند. به این ترتیب در پارکینگ در جهت مورد نظر کاربر به حرکت در می آید. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با برد فرمان و نحوه عیب یابی آن ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید.
در یک سیستم درب اتوماتیک اجزا و قطعات مختلفی با هم همکاری می کنند تا عملیات باز و بست درب به صورت خودکار و بدون نیاز مستقیم به انسان انجام شود. این قطعات شامل استاتور (سیم پیچ)، روتور (چرخانه موتور)، دنده برنجی، میل ماردان، موتور الکتریکی، قفل برقی، لولای بازویی درب، جک برقی، سنسور چشمی در برقی الکترونیک، ریموت کنترل، دکمه خلاص کن، فتوسل و برد در برقی می باشد.
هر یک از این قطعات وظیفه به خصوصی دارند که بروز آسیب در آن ها منجر به اختلال در عملکرد کلی سیستم خواهد شد. با این حال در این مقاله اختصاصا به وظایف برد در برقی می پردازیم.

قطعات تشکیل دهنده برد در برقی شامل چه مواردی است؟

نحوه عیب یابی و تعمیر برد
بهترین برد در برقی خود نیز از بخش های مختلفی تشکیل شده که در هر یک از این بخش ها قطعات و اجزای مختلفی در حال انجام وظیفه هستند. برخی از مهمترین قطعات موجود در مدار برد فرمان شامل برد اصلی، ترانس تغذیه، کارت رادیویی و ترمینال، فیوز دیپ سوئیچ، لامپ های ال ای دی و صفحه نمایشگر می باشند.
همان طور که گفتیم هر یک از این قطعات وظیفه به خصوصی دارند. به طور مثال ترانس تغذیه، جریان الکتریکی مورد نیاز در مدار برد در برقی را فراهم می آورد. لامپ های LED برای معرفی حالت های سیستم و اطلاع یافتن از وضعیت سلامت برخی قطعات مهم به کار می رود.
برد در برقی موظف است تمام کارها و حرکت های جک پارکینگ و دیگر اجزای سیستم درب اتوماتیک را مورد کنترل و هدایت قرار دهد. این برد در واقع مجموعه از مدارات الکترونیکی است که در قالب مغر متفکر سیستم عمل می کند. در واقع برد فرمان دستوراتی در جهت مسیر حرکت درب برای باز یا بسته شدن، توقف آن هنگام مواجه با مانع و … را به اجزای سیستم ارسال می کند.
در اغلب سیستم های درب پارکینگ اتوماتیک، برد فرمان برای ارسال دستورات و کنترل سایر قطعات سیستم از ارتباطات بی سیم بهره می برد.

نشانه های خرابی برد در برقی چیست؟

نحوه عیب یابی و تعمیرات برد
نشانه های زیادی وجود دارد که حاکی از خرابی برد در برقی هستند. به طور مثال اگر یکی از لنگه های درب برقی و یا هر دو آن ها به درستی باز و بست نشوند، نشان از خرابی برد فرمان هستند. در کنار این، مواردی مانند عدم واکنش از سوی درب به هنگام فشردن دکمه ریموت کنترل (در صورت اطمینان از سلامت ریموت)، به هم ریختن تنظیم سرعت حرکت لنگه های درب، عمل نکردن چشمی های تشخیص مانع (فتوسل ها) و … نیز نشانه هایی از وجود آسیب در سیستم برد درب پارکینگ هستند.
ابتدا لازم می دانیم بگوییم عیب یابی برد در برقی کاری تخصصی است که تنها تعمیرکاران ماهر از پس آن بر می آیند. با این حال در ادامه روند تشخیص عیب در سیستم درب اتوماتیک را برایتان شرح می دهیم.
در اولین قدم برای عیب یابی برد فرمان باید از سلامت اجزای مرتبط با آن نظیر ریموت، موتور الکتریکی، جک ها، چشمی درب و … اطمینان به دست آوریم. سپس به سراغ ارزیابی تنظیمات درب اتوماتیک می رویم. گاهی به هم خوردن تنظیمات برد می تواند دلیل عملکرد نادرست درب باشد. اگر ایراد از این بخش هم نبود، در آخر باید به بررسی قطعات داخلی برد اعم از ترانس تغذیه، آی سی ها، مدارات الکترونیکی و … بپردازیم.
به طور کلی تمام برد فرمان هایی که به روی درب های اتوماتیک نصب می شوند، قابلیت تعمیر و تعویض قطعه را دارند. به همین دلیل اگر در پایان بررسی ها مشخص شد ایراد از قطعات داخلی برد در برقی است، تعمیرکار به دنبال یافتن مرکز اصلی مشکل می رود.
به طور مثال ممکن است یکی از آی سی ها سوخته باشد و یا پایه آن قطع شده باشد. حتی ممکن است مقاومت ها و خازن هایی که به روی برد قرار دارند، دچار مشکل شده باشند. در نتیجه پس از یافتن محل اصلی ایراد، باید برای تعمیر یا تعویض قطعه اقدام نمود.
در پایان نکته ای که مهم است، حساسیت بالا در این قطعه از سیستم در برقی است. در واقع کوچکترین اشتباهی در زمان تعمیر می تواند تمام سیستم را دچار مشکل و هزینه های زیاد کند. بنابراین باید حتما از تعمیرکار حرفه ای برای رفع ایرادات در برد در برقی کمک گرفت

سخن پایانی

برد در برقی یکی از مهمترین و در عین حال حساس ترین بخش های سیستم درب اتوماتیک است. پس به طبع تنظیم آن کاری سخت و نیازمند به مهارت بالا می باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم اگر احتمال می دهد برد فرمان درب پارکینگتان دچار مشکل شده است، به هیچ عنوان خودتان دست به کار نشوید. بلکه از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. برای دیدن از محصولات هم کافیست با شماره های 91003369-021 تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنن یا به ادرس وب سایت  www.doorganc.com  مراجعه نمایید .
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Be the first to write a review

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *