نصاب
نصاب

اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید رولزرویس گوست، لذت‌بخش‌تر برای راننده

Rate this post

نسل جدید گوست مثل همهٔ محصولات رولزرویس، خودرویی شیک، لوکس، چشمگیر و… است؛ اما این مدل جدید ممکن است در نگاه اول چندان متفاوت به نظر نرسد یا حتی مشابه نسل قبلی باشد ولی وقتی پشت فرمان بنشینید به‌وضوح خواهید فهمید که این گوست خودروی خاص و جدیدی است. نکتهٔ اصلی، ساختاری است که زیر پوست آن قرار دارد. گوست در نسل قبلی بر پایهٔ پلت‌فرم ب‌ام‌و ساخته می‌شد اما اکنون این بچه رولزرویس از همان پلت‌فرم برادران بزرگ‌تر خود یعنی فانتوم و کولینان استفاده می‌کند. وقتی این پلت‌فرم جدید با تکنولوژی‌های پیشرفته و یک V12 عظیم ترکیب می‌شود، نتیجهٔ آن گوستی خواهد بود که رانندگی آن متناسب با ظاهر جذابش است.

زیر کاپوت کشیدهٔ گوست مدل ۲۰۲۱، نیروگاه ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربوی افسانه‌ای رولزرویس پنهان شده که ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. به لطف این نیرو، وقتی در حالت رانندگی Low (نسخهٔ رولزرویس از حالت اسپرت) پدال گاز تخته می‌شود، گوست ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای خودرویی با ۲.۵ تن وزن بسیار سریع است. گشتاور در دور ۱۶۰۰ rpm به اوج خود می‌رسد و قدرت این V12 بزرگ نیز تقریباً تا ردلاین باقی خواهد ماند. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد که هرچند فاقد حالت تعویض دندهٔ دستی است اما در چنین خودرویی نیازی به این ویژگی احساس نمی‌شود.

برخلاف رولزرویس‌های گذشته، این گوست به لطف ارتقاءهایی در تعلیق، برای راننده هم خودروی مناسبی است. فنرهای بادی استاندارد به همراه کمک‌های تطبیقی با نظارت بر مسیر پیش رو، برای خنثی کردن بادی‌رول بسیار خوب عمل می‌کنند. علاوه بر این، اضافه شدن سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب برای اولین بار، به گوست کمک می‌کنند تا در پیچ‌ها چابک‌تر شود و در پارکینگ‌های تنگ مانور دهی با آن آسان‌تر شود. به همین دلیل، گوست در هنگام رانندگی مطمئناً به‌اندازه‌ای که دیده می‌شود، بزرگ احساس نمی‌شود.

اما بیش از هر چیز، گوست مدل ۲۰۲۱ یک کروزر استثنایی است. سیستم تعلیق جدید نه‌تنها هندلینگ را بهبود بخشیده بلکه موجب بهبود راحتی روی جاده هم شده است. سواری گوست جدید مثل حرکت روی ابرها است، ناهمواری‌ها و نواقص جاده را بی‌کم‌وکاست جذب می‌کند و برای درنوردیدن کیلومترها در بزرگراه‌ها، بهتر از هر خودروی دیگری در این کلاس است. هرچند هنوز بهترین روش برای سواری با یک رولزرویس (حتی مدل بسیار خوبی مثل این گوست) نشستن در صندلی عقب است اما در گوست مدل ۲۰۲۱، تجهیزات ایمنی فعال جدید از میزان رسمیت رانندگی کاسته‌اند. این ماشین از تکنولوژی‌های ایمنی ب‌ام‌و استفاده می‌کند که شامل سیستم‌هایی مثل کروز کنترل تطبیقی با پایش مسافت و دستیار حفظ حرکت میان خطوط می‌شود.

طراحان رولزرویس ظاهر گوست جدید را مدرن‌تر و در عین‌حال ساده‌تر کرده‌اند. به همین دلیل، دیگر از ورودی‌های هوای سه‌قسمتی در پایین سپر جلو، چراغ‌های منحنی و جلوپنجرهٔ برآمده خبری نیست و بجای آن‌ها یک ورودی هوای مستطیلی در پایین سپر جای گرفته، چراغ‌های جلو مستطیلی شده‌اند و یک جلوپنجرهٔ آبشاری میان آن‌ها قرار گرفته است. در پشت شکاف‌های این جلوپنجره نیز ۲۰ چراغ LED تعبیه شده که در شب درخشش زیبایی را ایجاد می‌کنند.

همان‌طور که گفته شد، زیر این بدنهٔ ساده، دیگر خبری از پلت‌فرم ب‌ام‌و سری ۷ نیست و جای آن‌را پلت‌فرم جدیدی گرفته که با فانتوم و کولینان مشترک است؛ بنابراین حالا طول گوست از ۵,۴۰۷ میلی‌متر به ۵,۵۴۴ میلی‌متر افزایش یافته که حتی به‌عنوان کوچک‌ترین رولزرویس، هنوز هم خودروی بسیار بزرگی است. این در حالی است که در نسخهٔ کشیده، ۱۷۰ میلی‌متر دیگر هم به این طول اضافه می‌شود. طبیعتاً این طول بیشتر منجر به کابین بزرگ‌تری می‌شود و برای مقایسه، فضای داخلی نسخهٔ استاندارد گوست مدل ۲۰۲۱ تقریباً به‌اندازهٔ نسخهٔ کشیدهٔ نسل قبلی است. بله فانتوم و کولینان هنوز هم جادارتر هستند اما صندلی‌های عقب این بچه رولزرویس به‌اندازهٔ کافی جادار، بزرگ و راحت هستند و در صندلی‌های جلوی آن‌هم فضای سر و پای کافی وجود دارد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، کیفیت متریال داخلی و توجه به جزئیات در کابین گوست جدید با هیچ خودرویی قابل‌مقایسه نیست. تودوزی نمونهٔ مورد آزمایش ترکیبی از باکیفیت‌ترین چرم در سه رنگ سفید، مشکی و نارنجی است که صندلی‌ها، داشبورد و رو دری‌ها را پوشانده است اما خریداران می‌توانند کابین را هر طور که دوست داشتند شخصی‌سازی کنند. روی داشبورد در سمت شاگرد نشان چراغ‌دار GHOST کار شده تا سرنشینان فراموش نکنند سوار بر چه خودرویی هستند و برای اولین بار ویژگی جذاب سقف ستاره‌ای هم برای گوست ارائه شده است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Be the first to write a review

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *