نصاب
نصاب

آموزش تعمیر برد درب برقی در شرکت دورژانس

تعمیر-برد-درب-برقی1

آموزش تعمیر برد درب برقی

درب های اتوماتیک که به صورت برقی و با استفاده از ریموت باز و بسته می شوند به دلیل کارایی بالا و مزایای استفاده از درب های اتوماتیک برای ساختمان ها، این روز های کاربرد فراوانی دارند. این تقاضای بالا هم موجب گسترش حوزه تولید این درب ها شده است و تنوع بالایی در بازار درب های برقی مشاهده می شود و هم این که از طرفی حوزه تعمیرات درب های برقی پیشرفت های زیادی داشته است. یکی از قطعات مهم در این درب ها برد است.
تعمیر برد درب برقی پروسه ای تخصصی است که به مهارت زیادی نیاز دارد. در این خصوص نیاز به یک عیب یابی حرفه ای و دقیق وجود دارد تا بر اساس نشانه های خرابی درب برقی، تعمیر برد درب اتوماتیک انجام شود. البته در مواردی نیز ممکن است تعمیر برد درب برقی امکان پذیر نباشد و کارکرد نرمال درب تنها با تعویض برد آن باز گردد. از این رو در این جا می خواهیم در خصوص نشانه های خرابی برد درب برقی و عیب یابی و تعمیر آن نکات مورد نیاز را توضیح دهیم

چرا برد درب برقی نیاز به تعمیر دارد؟

این درب ها به صورت الکترونیک کار می کنند. در نتیجه موارد متعددی می تواند در عملکرد آن ها خلل ایجاد کرده و نیاز به تعمیر این درب ها یا تعمیر برد درب برقی را سبب شود. این امر خصوصا در ساختمان هایی که درب ها بیش از حد باز و بسته می شوند یا نوسانات جریان برقی زیاد است رخ می دهد. استهلاک درب ها، نصب نادرست درب اتوماتیک، سرویس نکردن درب ها در دوره های منظم و به موقع، آب خوردگی و نفوذ آب و رطوبت به درون برد درب های برقی، بروز مشکل در منبع تغذیه و برق این درب ها و مواردی از این قبیل می تواند خرابی درب های اتوماتیک را موجب شود.
در بیشتر موارد این خرابی مربوط به برد درب های برقی می شود و از این رو نیز برای رفع مشکل درب های برقی به تعمیر برد درب اتوماتیک نیاز است. از آن جایی که کارکرد درست این درب ها خصوصا به دلایل امنیتی ساختمان اهمیت زیادی دارد، عیب یابی، تعمیر و تعویض برد درب های برقی باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود.

آموزش تعمیر برد درب‌برقی شامل چه مواردی می شود؟

برای این که بتوان برد درب های برقی را تعمیر کرد، باید با نوع درب اتوماتیک و ساختار برد مورد استفاده در این درب ها آشنا شد، چرا که این درب ها تنوع بسیار زیادی دارند. از این رو تعمیرکار این درب ها برای تعمیر برد درب برقی باید آموزش های لازم در خصوص انواع تعمیرات برد درب های اتوماتیک، آشنایی با قطعات مختلف برد، تجهیزات لازم برای تعمیر برد، عیب یابی و تعمیر مدار برد درب برقی، تعمیر برد درب اتوماتیک در درب های مختلف کرکره ای، شیشه ای، ریلی و … را دیده باشد. در یک مرکز تعمیرات تخصصی معتبر نظیر مرکز سخت افزار ایران، تکنسین های متخصصی با تسلط بر تمام این موارد می توانند عیب یابی و  تعمیر درب اتوماتیک را به صورت حرفه ای انجام دهند.

برد در درب برقی چه نقشی دارد؟

برد در درب های اتوماتیک قطعه ای است که در تابلو فرمان قرار گرفته است. حساسیت بالای این قطعه به دلیل نقش مهم آن در عملکرد درب های اتوماتیک مختلف است. خرابی این قطعه عامل اکثر مشکلاتی است که در درب های اتوماتیک مشاهده می شود. در واقع نقش برد در درب های اتوماتیک کنترل کردن سرعت باز و بسته شدن درب های برقی است.
از طرفی سنسور های گیرنده موجود در برد در ارتباط با ریموت مسئول باز و بسته کردن درب است. تنظیم تمامی گیرنده ها و فرستنده ها در درب های اتوماتیک و تنظیم عملکرد چشمی در این درب ها نیز به عهده برد است. از این رو در صورت خرابی آن تعمیر برد درب برقی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

نشانه های خرابی برد درب برقی چیست؟

زمانی که درب پارکینگ درست باز و بسته نمی شود یا این که یکی از درب ها به درستی باز یا بسته نمی شود، ممکن است ایراد در برد این درب ها باشد. این مورد در خصوص انواع درب های برقی صدق می کند. در بسیاری از موارد آب خوردگی برد درب برقی می تواند موجب خرابی این قطعه در درب های اتوماتیک شود. از طرفی نوسانات برقی نیز می تواند به برد آسیب برساند و در نتیجه آن نیاز به تعمیر برد درب‌برقی وجود داشته باشد.
زمانی که ریموت نمی تواند درب را باز و بسته کند در حالی که خود ریموت مشکلی ندارد، این امر نیز می تواند حاکی از خرابی برد درب برقی باشد. در این مورد معمولا سنسور گیرنده در برد دچار مشکل شده است. عمل نکردن چشمی، به هم خوردن سرعت باز و بسته شدن درب ها و تنظیم نشدن آن ها و مواردی از این دست از دیگر نشانه های خرابی برد درب برقی است که می تواند کارایی یک درب اتوماتیک را از بین ببرد

نحوه عیب یابی برد درب برقی

برای تعمیر برد درب اتوماتیک نیاز است تا درب برقی مورد نظر با توجه به مشکلاتی که دارد به دقت توسط تعمیرکار عیب یابی شود. در قدم اول تعمیرکار برای عیب یابی برد، سایر بخش های مرتبط با آن را چک کرده تا از درستی و سالم بودن شان اطمینان حاصل کند. چک کردن ریموت، بررسی چشمی درب برقی، سالم بودن موتور و جک درب برقی از جمله موارد مهمی است که در روند عیب یابی برد باید در نظر گرفته شود.
در ادامه تنظیمات برد بررسی می شود. گاهی مشکلات به وجود آمده در درب برقی مانند باز و بسته نشدن آن مربوط به به هم خوردن تنظیمات برد درب برقی است. در مراحل تخصصی تر عیب یابی برد درب اتوماتیک شامل بررسی آی سی های روی برد، عیب یابی مدار های الکتریکی مختلف مرتبط با برد درب برقی، بررسی منبع تغذیه برد ها و مواردی از این دست می شود. در نهایت بر اساس نوع مشکل تعمیر برد درب برقی انجام می شود.

آیا امکان تعمیر برد درب‌برقی وجود دارد؟

اول از همه باید به این نکته اشاره کنیم که برد درب های برقی قطعه ای قابل تعمیر است و در بیشتر موارد مشکلات ایجاد شده در آن قابل برطرف شدن می باشد. تنها نکته مهم در خصوص تعمیرات برد در درب های برقی این است که به دلیل حساسیت بالایی که دارند باید حتما تعمیر آن ها به افراد متخصص سپرده شود. در روند تعمیر برد درب اتوماتیک تعمیرکار بعد از عیب یابی تخصصی مسیر تعمیر را مشخص می کند.
همان طور که گفته شد ممکن است در عیب یابی مشخص شود که ایراد از برد نیست و سایر بخش ها مانند موتور، جک، ریموت و … مشکل دارند و باید تعمیر شوند. در مواردی نیز تعمیر برد درب‌برقی تنها با انجام یک سری تنظیمات ساده انجام می شود. تعمیر و تعویض آی سی های معیوب روی برد از دیگر موارد تعمیر این قطعه است. تعمیر مدار های برقی و الکتریکی، تعمیر و تعویض منبع تغذیه برد و تنظیمات مختلف برد از دیگر روش های تعمیرات برد است. علاوه بر این نحوه تعمیر و تنظیم برد درب های برقی در خصوص درب های اتوماتیک مختلف مانند درب های تک لنگه، دو لنگه، کرکره ای، ریلی و … تفاوت هایی با هم دارند.

تعویض برد درب برقی

در بیشتر موارد امکان تعمیر برد درب برقی وجود دارد. خصوصا اگر برای رفع مشکل درب های اتوماتیک و برد آن به یک مرکز تعمیرات تخصصی انواع درب های برقی مراجعه شود. اما برخی مواقع ممکن است آسیبی که به برد وارد می شود در حدی باشد که تعمیر آن امکان پذیر نباشد یا این که بنا به تشخیص تعمیرکار، تعمیر برد درب اتوماتیک به صرفه نبوده و تعویض آن راه حل معقول تری باشد. در نتیجه با تعویض برد درب برقی مشکل ایجاد شده در عملکرد درب اتوماتیک برطرف می شود. این کار نیز به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد و نباید آن را به دست هر کسی سپرد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

Be the first to write a review

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *